Lapsia leikkimäsäs leikkikentällä puistossa.
Leikkipuistotoimintaa kesällä 2020.

Leikitään yhdessä!

19.5.2021

Tuleva kesä on jo kuudes, kun Haukiputaalla järjestetään MLL:n paikallisyhdistyksen organisoimaa ohjattua leikkipuistotoimintaa. Vaikka viime kesä olikin haasteellinen, pystyimme silti tarjoamaan tätä toimintaa perheille. Hyvin onnistui käsien pesu puistossa kanisteriveden alla ja pihaleikeissäkin turvavälejä oli helpompi noudattaa, kun oli iso puisto, jossa touhuta. Moni sanoikin, että onpa ihana, kun voidaan olla kuitenkin yhdessä pitkän talven ja kotikoulujen jälkeen. Kyllä seuraa olivat kaivanneet niin lapset kuin aikuisetkin!

Monilla perheillä ei ole kesälomaa niin paljon kuin esimerkiksi eskarilaisilla tai koululaisilla. Joku vanhempi saattaisi ehkä tarvita hetken myös omaa aikaa. Näihin tarpeisiin päätettiin paikallisesti sitten vastata. Lasten ei tarvitse olla yksin kotona, sillä heillä on puistotoiminnassa luotettavaa aikuisseuraa katsomassa perään ja kuuntelemassa arjen iloja ja suruja sekä kavereita, joiden kanssa pelata, jutella tai vaan olla. Mukaan ohjattuun toimintaan saavat tulla kaikenikäiset lapset, nuoret ja perheet. Yli 5-vuotiaat saa jättää myös ohjaajan vastuulle, jos vanhempi haluaa käydä ostoksilla rauhassa tai vaikka päiväunilla tai kampaajalla. On ollut kiva huomata, että puistossa on ollut ihan pieniäkin lapsia vanhempineen mutta myös esiteinejä. Uusia kaverisuhteitakin on luotu joka kesä! Erityisen kivaa on, että jotkut lapset ovat käyneet jo viitenä kesänä puistotoiminnassa….ai tulevatko tänäkin vuonna? No ihan varmasti!

Toimintaa ohjaa jo aiemmilta kesiltä tuttu lähihoitaja Annamari Vehkaperä seuranaan kaksi kesäsetelinuorta, Krista Vänttilä ja Venla Pöyhtäri. Heille kaikille järjestetään Pohjois-Pohjanmaan piirin perehdytys MLL.n arvoihin ja toimintaan liittyen. Paikallisesti sitten koulutamme lisäksi puistossa toteutettavaan toimintaan eli leikkeihin ja askarteluihin liittyen. Puistotoiminnassa leikitään kivoja perinneleikkejä, askarrellaan, lorutellaan, lauletaan sekä nautitaan kesästä ja leikkipuiston laitteista. On tärkeä kuunnella lasta ja hänen toiveitaan ja niinpä toimintaa suunnitellaankin yhdessä lasten kanssa toiminnan aikana. Myös kesätyöntekijänuorille annetaan vapaat kädet keksiä kivaa ohjelmaa. Siksi joka kesä on aina tekijöidensä näköinen! Erityisen suosittu toimintapäivä on ollut keppihevoskisapäivä, jolloin puistoon on tehty rata, jossa kaikille osallistujille otetaan aika ja tietysti kaikki myös palkitaan. Ohjatun toiminnan lisäksi kesäsetelinuoret pitävät kesätyöstä oppimispäiväkirjaa, joka käydään sitten yhdessä läpi viimeisenä työpäivänä. Tämän on koettu antavan kehitysideoita tulevaan työhön ja vuosiin sekä yhdistykselle että nuorille itselleen.

Tämän kesän leikkipuistotoiminta sijoittuu ajalle kaksi viikkoa ennen juhannusta. Kaikille ilmaiseen ja avoimeen toimintaan ei tarvitse ennakkoon ilmoittautua.  Leikkipuistossa touhuillaan kaikkea kivaa kesäistä arkipäivisin ajalla 9-13 ja välillä syödään omat eväät. Yhdistyksemme on perinteisesti tarjonnut myös pillimehua ja viimeisen päivän jäätelöt. Toiminnan mahdollistaa Oulun kaupungin järjestölähtöisen ehkäisevän toiminnan rahoitus.

Kesä tulee ja sitten taas leikitään, yhdessä, turvallisesti!

Titta Kivimäki

puheenkohtaja, Haukiputaan yhdistys

Lapsia värittämässä ja piirtämässä puistossa.
Leikkipuistotoimintaa kesällä 2019.