Tyrnävän MLL:n tuotekassit vauvoille

22.2.2021

Näin korona-aikana, kun toiminnot ovat tauolla, on aika miettiä kaikkea uutta ja kivaa. :)
Siitä se ajatus sitten lähti vauvaperheiden tuotepaketteihin. 100 kpl tuli määräksi siitä, koska MLL täytti 100 vuotta.  Yksi hallituksen jäsen oli jostain saanut käsiinsä muutamia kymmeniä ekokasseja joissa oli terveyssiteitä ja vaippoja. Tästä sitten vallan innostuimme, näihin voisi laittaa vähän jotain lisää…. Löimme ”viisaita” päitä yhteen ja listasimme eri yrityksiä joista voisimme kysellä ”vauva-arkeen ja uuden tulokkaan perheelle” - teemaan sopivia tuotelahjoituksia, mm. helistimiä, vitamiineja jne.

Läheteltiin vapaamuotoisia sähköposteja yrityksille, missä kerroimme meidän ideasta ja kysyimme olisivatko halukkaita lähtemään toteuttamaan kanssamme tätä ideaa. Moni ilmoitti tekevänsä yhteistyötä MLL:n kanssa muussa muodossa (tästä kiitimme), toiset eivät reagoineet viesteihin mitenkään ja toiset innostuivat kuten mekin tästä ideasta ja olivat messissä heti. Tuotekassien sisällön määrä yllätti meidätkin perinpohjin…. Seuraava ongelma olikin se, että alkuperäiset ekokassit olivat aivan liian pieniä meidän tavaramäärälle, hupsis, joten isompia ekokassejakin piti alkaa sitten ”ruinaamaan”. Lähtiköhän vähän lapasesta tämä homma taas.

Halusimme kassiin myös jotain omankäden jälkeä, joten päätimme kutoa vielä reippaina ”tyttöinä” 100 paria lapasia eli jokaiselle uudelle vauvalle omat ihanat pienet sormien lämmittimet.

Päätimme että tuotekassit jaetaan paikallisen neuvolan kautta vuonna 2021, 100 ensimmäiselle tyrnäväläiselle vauvalle. Emmehän me muistaneet tohinoissa edes kysyä neuvolasta onko tää ok, mutta olivat iloisia, ku ilmoitimme, että me ollaan pantu taas hihat heilumaan ja mielellään ottivat vastaan meidän hullunkuriset päähänpistot.

Tuotemäärä oli melkoinen! Puheenjohtajan puhelin piippasi taukoamatta pakettien saapumisesta ja posti kulki tie sonnalla kuljettaen kaikenlaisia isompia (lavoja) ja pienempiä lähetyksiä. Meille se joulu tuli vähän aikaisemmin kuin muille! Meinasi siinä nurkat käydä ahtaiksi pj:llä. Kun kaikki paketit olivat tulleet, mitä tiesimme että tulossa oli, otimme kalenterit esiin ja katottiin yhteinen aika, milloin pakataan tuotekassit. Toki korona teki tähänkin vielä pienet tepposet ja silloin oli rajoitukset tiukimmillaan, joten meillä oli hyvin pienen pieni porukka, joka pyöri ympyrää useamman tunnin puheenjohtajan kotona ja pakkaili kasseja. Niitähän tuli mahtavat pinot laatikoita, joissa oli valmiita pakkauksia. Pj:n mies yritti pysyä vauhdissa mukana ja kantaa laatikoita lämpimään autotalliin pois jaloista, kun ei talossa mahtunut oikein enää kulkemaan. Seuraava tuskastelun aihe oli, että millä ihmeellä ne kuljetetaan neuvolaan, rekallako?  Hetkinen tuumailtiin ja sitten pirautettiin tutuille kunnan tyypeille, voisivatko ne meitä jeesiä ja kyllä, hehän riensivät apuun sovittuna aikana ja pakkasivat laatikot kyytiin ja kuljettivat neuvolaan säilöön ja jaettavaksi.

Kysyimme reilun kuukauden jälkeen, miten perheet ovat ottaneet vastaan meidän tekemät tuotekassit: ”Kassit ovat keränneet paljon kiitosta ja ihmettelyä kuinka paljon ja monipuolisesti olimme lahjoituksia saaneet ja hankkineet. Paketti on ollut ajankohtainen juuri siihen hetkeen, kun uuden pienen kanssa kotiudutaan. Suuri kiitos kaikkien perheiden puolesta! ” <3

Kevättä odotellen ja uusia ideoita suunnitellen,
Sanna Suhonen, puheenjohtaja, Tyrnävän yhdistys
Katja Knuutila, rahastonhoitaja, Tyrnävän yhdistys