Yhteistyössä on voimaa: Kellon ja Kiviniemen nuoret rakensivat kaivatun skeittirampin

Skeittiramppia oli toivottu kotikulmille jo varsin pitkään. Se oli yksi yleisimmistä toiveista niiden 200 nuoren joukossa, jotka keväällä 2021 vastasivat Kellon ja Kiviniemen koulujen 6.–9. ‐luokkalaisille tehdyssä kyselyssä, jolla kartoitettiin nuorten vapaa-aikaan liittyviä toiveita mm. nuorille suunnatusta kohtaamispaikasta sekä harrastusmahdollisuuksista.

Maaseudun Sivistysliiton ja lukuisten paikallisten yhteistyökumppaneiden järjestämään skeittiramppityöpajaan ilmoittautui paikallisia nuoria ja heidän vanhempiaan. Nuoret pääsivät ensin suunnittelemaan skeittiramppia yhdessä työpajan vetäjän kanssa. Hyviä ideoita sieltä tulikin! Menneellä syyslomaviikolla 25.–29.10.2021 nuoret rakensivat suunnitelmien mukaisen rampin sitten itse pätevän asiantuntijan ohjauksessa. Työpajaa veti skeittauksen ja skeittausrakenteiden asiantuntija Jyrki Pyörnilä Oulun Rullalautailijat ry:sta.  Syyslomaviikon aherruksen jälkeen valmistui monen tasoisille harrastajille sopiva ramppi.

Yhdessä ollaan enemmän

Skeittiramppityöpajan järjestämisen mahdollisti laaja alueellinen yhteistyö. Kiviniemen ja Kellon koulujen lisäksi mukana olivat Haukiputaan seurakunnan nuorisotyö, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Haukiputaan paikallisyhdistys, Kellon koulun vanhempaintoimikunta Viisari, Kellon Kyläyhdistys sekä Kellon asukastupa.   Myös alueen yritykset lähtivät hienosti tukemaan työpajaa ja rampin rakentamista. Tulipa talkoolaisten eväätkin kylän kauppiaalta! Työpajajärjestelyjä koordinoi Maaseudun Sivistysliiton Tää on mulle tärkee -hanke.

Nuoret tekee ja aikuiset tukee!

Nuoret saivat miettiä ja suunnitella itse omaa kasvuympäristöään, alueen viihtyvyyttä ja alueen harrastuspaikkojen lisäämistä ja mikä parasta: saivat tehdä asioita itse! Aikuisten tukeahan tällaiseen projektiin tarvitaan. Tarvitaan tietämystä siitä, miten rahoitusta voidaan hakea tai yhteistyöverkkoja kutoa. Nuoret kuitenkin oppivat aikuisilta. Kohta osataan tehdä nekin asiat itse. Luodaan siis nuorille uskoa huomiseen ja tulevaisuuteen. Näytetään, että maailmaa on mahdollista muuttaa omilla teoilla.

Mutta se idea, se lähti nuorilta. Miten tärkeää onkaan se, että kuullaan nuoria.

Annetaan myös nuorten äänen kuulua! Yhdessä! Mut hei...nyt me skeitataan!

Titta Kivimäki
MLL Haukiputaan yhdistyksen puheenjohtaja